سیم کشی هوشمند ساختمان

سیم کشی هوشمند ساختمان

در دنیای امروز با پیشرفت علم و ترکیب تکنولوژی با معماری، منجر به ارائه‌ی طرح ساختمان هوشمند شده است. این ساختمان‌ها در آینده‌ای شاید نه چندان دور آرامش مطلق را به انسان هدیه دهد. در این خانه‌ها همه توانمندی‌های تکنوژی در جهت افزایش امنیت و آسایش انسان طراحی شده است. نحوه سیم‌کشی برق، که خانه‌ی معمولی را تبدیل به خانه‌ای هوشمند می‌کند با سیم کشی سنتی کمی تفاوت دارد. در سیم کشی هوشمند ساختمان، ابتدا نقشه اتوکد ساختمان را طراحی می‌کنند و در مرحله بعد به کمک تکنسین برق به اجرای سیم کشی‌ها می‌پردازند. امروزه این تکنولوژی توجه زیادی را به خود جلب کرده و تقاضا برای اجرای آن زیاد شده است. در این مقاله سعی داریم شما را با نقشه و نحوه‌ی سیم کشی هوشمند ساختمان آشنا کنیم.

سیم کشی هوشمند ساختمان

·········································································

🔔 سیم و کابل خراسان افشارنژاد از قدیمی ترین و برترین برندهای سیم و کابل 🔔

························································

سیم کشی ساختمان هوشمند چگونه انجام می‌شود؟

در سیم کشی هوشمند ساختمان، ابتدا نقشه اتوکد ساختمان طراحی و سپس در اختیار متخصصین برق قرار می‌گیرد. آن‌ها پس از بررسی ویژگی‌های بنا، متناسب با آن طراحی‌های لازم را انجام می‌دهند.

پس از اینکه نقشه ترسیم شد باید جای‌گذاری همه ابزارهای الکتریکی مثل کلید و پریزها با استفاده از لیزر و تراز، خط تراز تعیین کنند و همچنین برای کشیدن خط تراز به استاندارد فاصله‌ی کلید پریز از کف هم توجه کنند. در مرحله بعد با استفاده از هیلتی و شیارزن، مسیر لوله‌ها و قوطی‌ها را کنده‌کاری کنند و بعد از جای‌گذاری لوله‌ها شیارها را گچ پر کنند. شایان ذکر است که لوله‌ها انواع مختلفی دارند که بهترین نوع آن‌ها گالوانیزه، پی وی سی و فلزی است. بعد از انجام این روند سیم‌های تلفن، کابل آنتن و برق از لوله‌ها و قوطی‌هایی که در امتداد هم نصب شده‌اند، عبور داده می‌شود. اجزای به کار رفته در سیستم ساختمان هوشمند به طور کلی سه دسته هستند: ورودی، تابلوی مرکزی و خروجی.

• وروی به تمامی سنسورها وکلیدهای لمسی می‌گویند که فرمانی را به حس‌گرها منتقل می‌کنند.

• تابلوی مرکزی شامل ماژول‌هایی است که فرمان را از حس‌گرها دریافت می‌کنند و به عمل‌گرها منتقل می‌کنند.

• عمل‌گراها نیز با دریافت فرمان، عمل مورد نظر را انجام می‌دهند.

سیم کشی ساختمان هوشمند باید از ورودی به ماژول و سپس خروجی انجام شود. در این روش سیم کشی هوشمند، سر همه‌ی سیم‌ها به جای انتقال به کلید و پریز و اتصال آن‌ها در تابلو، به تابلوی برق هوشمند وارد می‌شوند. تابلوی برق هوشمند یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این سیستم است و امکان برنامه‌ریزی و ارسال فرمان، به همه وسایل مصرف‌کننده از تابلو را فراهم می‌کند. در این تابلوها واحد کنترلر (از کابلknx استفاده می‌کنند) که با وسایل برقی در ارتباط است، فرمان را ارسال می‌کند.
سیم‌ها و کابل‌هایی که در این زمینه استفاده می‌شوند عبارتند از؛

• سیم تلفن، رشته‌ای افشان

• کابل‌هایHDMI، rgb59 و Audio

• کابل Rs232

• انواع مختلف کابل‌های برق

نحوه سیم کشی خانه هوشمند

نحوه سیم کشی خانه هوشمند

برای انجام سیم‌کشی هوشمند ساختمان، ابتدا بایستی متخصص سیم‌کشی هوشمند، نقشه برق ساختمان را بر اساس نوع سیم کشی، انجام دهد و سپس این نقشه را در اختیار برق‌کار ساختمان قرار دهد. نحوه‌ی سیم کشی ساختمان هوشمند، به نوع سیستم مورد استفاده، بستگی دارد. این سیستم‌ها به دو دسته تقسیم می‌کنند. دسته اول، برمبنای سیستم‌های میکروکنترلی یا PLC عمل می‌کنند و دسته‌ی دیگر، سیستم‌هایی که به صورت ماژولار دارای بخش‌های مختلفی هستند.

سیم کشی هوشمند ساختمان به کمک PLC

در این سیستم‌های میکروکنترلی، تمامی تجهیزات در یک تابلو مونتاژ می‌شوند. در این تابلوها کنترلرهایی وجود دارند که فرمان‌های ورودی را می‌گیرند، داخل پردازنده، به آن واکنش نشان می‌دهند و بسته به نوع فرمان، خروجی خاموش یا روشن را برمی‌گرداند. بعد از انجام سیم‌کشی میکروکنترلی، باید این ابزار را برنامه‌ریزی کرد. با به کارگیری این سیستم، بدون نیاز به نگه‌داری خاص تا سال‌های زیادی به کار خود ادامه می‌دهد. اگر نیاز به تغییرات فنی یا ارتقا داشته باشند، با چند تغییر ساده با شرایط جدید منطبق می‌شوند. این سیستم قیمت مناسبی داردو در صورت افزایش سرخط‌ها، می‌توان این کار را با هزینه‌ی بسیار مناسبی انجام داد. اما در صورت بروز مشکل درهر قسمتی از این سیستم، باید کل آن را تعویض کرد.

·········································································

🔔 اطلاع از آخرین قیمت فلزات در بازار ایران🔔

قیمت لحظه ای آلومینیوم    قیمت لحظه ای مس

························································

سیم کشی هوشمند خانه با استفاده از سیستم ماژولار

در سیم کشی هوشمند برپایه‌ی سیستم‌های ماژولار، ماژول‌های متنوعی مثل رله، تایمر، دیمر و GSM و… وجود دارند که با افزایش تعداد سرخط‌ها، افزایش می‌یابند. سیستم ماژولار، از سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی برای هوشمندسازی بخش‌های مختلف ساختمان طراحی شده است و امکان کنترل وسایل از طریق اینترنت و تلفن همراه را برای کاربر فراهم کرده است. در این سیستم، تجهیزات مختلف در یک تابلو اصلی نصب می‌کنند و سیم‌کشی به بخش‌های مختلف انجام می‌شوددر این سیستم‌ها کلیدها و سنسورهای هوشمند باید سیم‌کشی شده و به تابلوی اصلی منتقل شوند. این سیم‌کشی خانه هوشمند برای هر تجهیز یک کابل برق و یک کابل دیتا استفاده می‌شود.

نقشه سیم کشی ساختمان هوشمند

نحوه ارتباط بین اجزا در سیم کشی

در سیم کشی هوشمند ساختمان تجهیزات الکترونیکی از طریق فعال‌سازها با هم مرتبط می‌باشند. این ارتباط به دوروش صورت می‌گیرد:

ارتباط از طریق سیم: این یک روش قدیمی و مطمئن است، مصرف کننده‌ها به تابلوی برق هوشمند اتصال یافته و در نهایت به فعال سازها مرتبط می‌شوند. سیم‌ها در این روش نقش کلیدی و موثر دارند.

ارتباط بی‌سیم: در این روش انتقال اطلاعات از طریق امواج الکترومغناطیس، مادون قرمز و نوری انجام می‌شود و سیگنال‌های ایجاد شده از طریق شبکه برق ساختمان و یا سیگنال‌هایrf منتقل می‌شوند تا در مقصد دستگاه مورد نظررا کنترل کنند. از مزیت‌های این روش کنترل آنلاین واز راه دور به‌وسیله‌ی اینترنت است.

نقشه سیم کشی ساختمان هوشمند

قبل از انجام هر اقدامی برای هوشمندسازی سیم کشی ساختمان، به طراحی یک نقشه متناسب با ویژگی‌های ساختمان نیاز داریم. این نقشه توسط مهندس برق و با استفاده از نرم‌افزار اتوکد طراحی می‌شود تا سرعت و ظرافت کار برق‌کار افزایش یافته و ساختمان اصولی و استاندارد سیم‌کشی شود.
برای شروع کار سیم‌کشی معمولا این نقشه ترسیم می‌کنند:

• ترسیم نقشه سیم‌کشی روی پلان مربوطه

• نقشه تابلوی برق ساختمان هوشمند

• جزییات اجرایی نصب سنسورها

• نقشه‌های رایزر در صورت لزوم

در یک سیستم هوشمند، انواع نقشه‌ها برای برای نصب اجزای مختلف یک شبکه هوشمند نیاز است. در نقشه سیم‌کشی هوشمند ساختمان موقعیت مدارها که به شکل سقفی و یا از کف ساختمان است و همین‌طور ترسیم نقشه روی پلان مربوطه، بر اساس علائم کابل‌های استاندارد KNX انجام می‌گیرد؛ همچنین بایستی نقشه تابلوهای برق و جزییات اجرایی سنسورها و نقشه‌های رایزر تاسیسات الکتریکی را نیز ترسیم کرد. با پیشرفت تکنولوژی، سیم کشی هوشمندساختمان توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این نوع سیم کشی در افزایش ایمنی ساختمان نقش موثری دارد. سیم کشی خانه هوشمند به دو روش plc و ماژولار انجام می‌شود. همچنین ارائه نقشه توسط مهندس برق، جهت دقت و ظرافت کار الزامی است.

تاریخ انتشار 1401/11/26

LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *