انواع سیم و کابل

انواع سیم و کابل

انتقال و استفاده از برق، بدون وجود کابل‌ها و سیم‌ها ممکن نبوده و نیست؛ امروزه در تمامی مناطق مختلف و برای انتقال برق با هر ولتاژی، از کابل‌های برق استفاده می‌شود. شناخت انواع مختلف کابل‌ها و دانستن تفاوت آن‌ها با سیم، یکی از اصول مهم و حیاتی در زمینه امور برقی به شمار می‌آید. اگر در زندگی خود زمان‌های زیادی را با برق و سیستم‌های الکتریکی سروکار دارید، یا شغل شما کاملا مرتبط و وابسته به دانش درباره برق و کابل‌های برق است، ادامه این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله ما به بررسی انواع سیم و کابل، تفاوت آن‌ها و طبقه‌بندی‌های مختلف این دو خواهیم پرداخت.

سیم برق چیست؟

برخلاف تصور عموم، سیم و کابل دو قطعه و وسیله مجزا هستند که هر کدام کاربرد خاص خود را داشته و در جای خود می‌توانند برای ما مفید باشند. عموم افراد گاهی کارکرد سیم و کابل را با یکدیگر اشتباه گرفته و اطلاعی از فواید این دو ندارند. به هر نوعی از هادی‌ها که توسط روکشی عایق‌گونه پوشیده شده باشد، سیم برق می‌گوییم. مهم‌ترین نکته درباره سیم‌ها این است که سیم خواص خازنی و سلفی در خود نخواهد داشت. وظیفه کابل و سیم، انتقال جریان برق بوده و هر کدام این وظیفه را به روش خاص خود انجام می‌دهند. سیم‌ها و کابل‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس ولتاژ، نوع کارکرد و محل قابل استفاده به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

سیم برق چیست

انواع سیم برق

سیم‌های برق را می‌توان بر اساس ویژگی‌های مختلفی که دارند، به دسته‌های متفاوتی تقسیم نمود. این سیم‎‌ها گاها بر اساس تعداد رشته، نوع عایق و برخی فاکتورهای دیگر، به شکل‌های متفاوتی به بازار معرفی می‌شوند. در ادامه برخی از دسته‌های مختلف سیم را بررسی و تحلیل می‌کنیم.

• سیم تک لا: سیم‌های مفتولی که به آن‌ها سیم تک لا نیز گفته می‌شود، به سیم خشک معروف هستند. عموما از این نوع سیم‌ها در انتقال جریان برق برای راه‌اندازی تابلوها استفاده می‌شود و نمی‌توان انتظار انتقال حجم بالایی از انرژی را از آن‌ها داشت.

• سیم افشان: هادی استفاده شده در سیم افشان، به صورت چند لایه سیم مسی در هم تنیده خواهد بود. این سیم‌ها به دلیل استفاده از مس، عموما سیم‌های نرمی هستند و می‌توان از آن‌ها در صنایع و موارد مختلفی بهره برد. سیم افشان یکی از پر مصرف‌ترین سیم‌ها در صنایع ساختمانی محسوب می‌شود و ولتاژ نامی این سیم‌ها معمولا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت است.

• سیم نیمه افشان: سیم‌های نیمه افشان ترکیبی از سیم‌های افشان و مفتولی هستند. این سیم از تعداد رشته‌های کمتری نسبت به سیم افشان برخوردار بوده و این مسئله، باعث می‌شود تا قابلیت انعطاف‌پذیری آن‌ها نیز به مراتب کمتر باشد. سیم‌های نیمه افشان نیز کاربردهای مختلفی در صنایع و تاسیسات دارند و شما می‌توانید بر حسب نیاز خود، نوع مناسب آن‌ها را برای کار خود برگزیده و سیستم الکتریکی خود را به وسیله آن، راه‌اندازی کنید.

·········································································

🔔 سیم و کابل خراسان افشارنژاد از قدیمی ترین و برترین برندهای سیم و کابل 🔔

························································

کابل برق چیست؟

کابل‌ها نیز درست به مانند سیم‌ها، از یک هادی تشکیل شده‌اند که این هادی هسته اصلی را در کارکرد آن‌ها ایجاد می‌کند. کابل‌ها نیز توسط ماده‌ای احاطه شده‌اند که این ماده، وظیفه عایق کردن هادی را بر عهده دارد. خاصیت اصلی کابل‌ها این است که ولتاژ روی لایه عایق، با ولتاژ سطح زمین برابر با صفر باشد و هیچگونه انتقال یا نشتی برقی به بیرون، از طریق کابل انجام نگیرد. در زمینه انتقال انرژی، کابل‌ها به دلیل قدرت بیشتری که دارند و تنوع مدل در آن‌ها، استفاده بیشتری از سیم‌ها دارند.

انواع سیم برق

انواع کابل برق

در ادامه بررسی انواع سیم و کابل به معرفی کابل‌ها می‌پردازیم؛ کابل‌ها نیز همانند سیم‌ها، در مدل‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند. دو دسته کابل اصلی در بازار وجود دارد که بر اساس جنس هادی درون آن‌ها، تقسیم‌بندی می‌شود: کابل‌های آلومینیومی و کابل‌های مسی. کابل‌های آلومینیومی نسبت به کابل‌های مسی از وزن کمتری برخوردار هستند و این مسئله، می‌تواند در خریدها و مصارف بالا از کابل، به نفع شما بوده و شما را برای خرید کابل‌های آلومینیومی ترغیب نماید. از سوی دیگر کابل‌های مسی، از انعطاف بسیار بالایی برخوردار هستند؛ این انعطاف به شما کمک می‌کند تا در هر فضایی، سیم‌کشی مناسبی را برای خود داشته و نگرانی خاصی از نظر حالت کابل، نداشته باشید. کابل‌های مسی نسبت به کابل‌های آلومینیومی از وزن بالاتری برخوردار هستند؛ اما از سوی دیگر، فلز مس رسانای بهتری بوده و نیروی برق را به شکل موثرتری به دیگر بخش‌های یک سیستم الکتریکی، منتقل می‌کند.

کابل‌های برق از نظر ساختمان و شکل ساختاری نیز به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ به عنوان مثال کابل‌های تک سیم و کابل‌های چند سیمه، هادی آن‌ها از به هم تنیدن چند رشته مجزا تشکیل شده است. این که کابل شما تک سیم باشد یا چند سیم و اینکه جنس هادی آن از کدام یک از فلزات تشکیل شده باشد، کاملا به شما و شغل‌تان مربوط خواهد شد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط کاری خود، خواص مختلف کابل‌ها را مطالعه کرده و پس از آن، به انتخاب بهترین کابل موجود بپردازید. یکی دیگر از انواع دسته‌بندی‌های کابل‌ها، دسته‌بندی آن‌ها بر اساس ولتاژ است. در ادامه به بررسی انواع کابل‌ها از منظر ولتاژ خواهیم پرداخت.

✨✨✨✨✨✨✨✨

💢 سیم و کابل متال 💢

✨✨✨✨✨✨✨✨

طبقه‌بندی کابل بر اساس ولتاژ

کابل‌ها بر اساس قدرت و ولتاژ، به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند. کابل‌های فشار ضعیف، متوسط، قوی و فوق قوی. این تقسیم‌بندی از منظر استفاده و انتخاب، در جایگاه والاتری نسبت به دیگر تقسیم‌بندی‌ها قرار دارد. کابل‌های فشار ضعیف عموما گنجایشی بین ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ ولت را دارند و علامت اختصاری آن‌ها، LV می‌باشد. علامت‌گذاری این کابل‌ها، به ما در تشخیص سریع‌تر آن‌ها کمک کرده و ما را در خرید کابل نیز به خوبی راهنمایی می‌کند. اگر به صورت مداوم با کابل‌های برق در ولتاژهای مختلف سروکار دارید، دانستن علامت اختصاری آن‌ها برای شما واجب بوده و می‌تواند کمک شایانی برای شما محسوب شود. قوی‌ترین کابل‌های موجود در بازار و این رده‌بندی، کابل‌های فوق قوی نام دارند. از این کابل‌ها عموما در تاسیسات بزرگ و نیروگاه‌های برق استفاده شده و قدرت انتقال و جابه‌جایی نیروی ۴۰۰ کیلووات به بالا را خواهند داشت.

در نظر داشته باشید که علامت اختصاری این کابل‌ها نیز، EHV است.

کابل برق چیست

کابل‌های مسلح و غیرمسلح

کابل‌های مسلح نوعی کابل قدرت کمکی هستند که به دلیل بهره‌مندی از نوعی محافظ الکتریکی در ساختار آن، کابل مسلح نامیده می‌شود. کابل‌های مسلح به دلیل قابلیت‌های بالایی که دارند، در صنایع مختلفی مانند سیستم‌های کنترل، شبکه‌های پاور، برنامه‌های کاربردی تاسیسات و ساختمان‌ها و غیره استفاده می‌شوند. یکی از مهم‌ترین استفاده‌های کابل برق مسلح، در ساخت سیم ارت می‌باشد. این کابل‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، بسیار بهتر از کابل‌های غیرمسلح عمل کرده و می‌توانند به وظایف خود به عنوان سیم ارت، به شکل بهتری عمل کنند. کابل‌های مسلح نیز به مانند کابل‌های غیر مسلح، از ویژگی‌های مختلف و انواع گوناگونی برخوردار هستند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن نیازهای خود به شکلی صحیح، اقدام به انتخاب کابل مسلح تک رشته یا چند رشته کنید.

·········································································

🔔 اطلاع از آخرین قیمت فلزات در بازار ایران🔔

قیمت لحظه ای آلومینیوم    قیمت لحظه ای مس

························································

عایق‌های مختلف برای کابل برق

وظیفه اصلی لایه عایق که بر روی سیم کشیده می‌شود، جلوگیری از هدایت برق به خارج و مقاومت در برابر عوامل مکانیکی است. استفاده از انواع سیم و کابل بدون حضور لایه‌ای عایق، غیرممکن بوده و این مسئله، اهمیت عایق را نشان می‌دهد. جنس عایق به کار رفته در سیم یا کابل برق، تاثیر بالایی را در کارکرد کابل خواهد داشت. برخی از عایق‌ها نسبت به باقی انواع آن‌ها، از مقاومت بهتری در برابر عوامل فیزیکی برخوردار هستند و برخی از آن‌ها نیز می‌توانند در برابر برخی آسیب‌های خاص، از خود استقامت بیشتری نشان دهند. این مسئله باعث می‌شود تا شما بر اساس مکانی که قصد سیم‌کشی آن را دارید و عوامل خطرساز در آن‌جا، اقدام به تهیه کابل نمایید. عایق‌های کابل برق عموما از جنس pvc، آلومینیوم یا سرب می‌باشند.

انواع سیم و کابل در سیم‌کشی مسکونی

در سیم‌کشی خانه‌های مسکونی و یا مجتمع‌هایی که تعداد واحد زیادی ندارند، از کابل‌های ساختمانی استفاده می‌شود. کابل‌های ساختمانی گونه خاصی از انواع سیم و کابل هستند که انعطاف‌پذیری بالا، قدرت انتقال جریان مناسب و عایق‌بندی مقاوم از اصلی‌ترین خواص آن‌ها محسوب می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب کابل، تنها به مسکونی بودن یا نبودن محل مربوط نبوده و عوامل زیادی می‌توانند در تصمیم و انتخاب نهایی شما، تاثیرگذار واقع شوند؛ در نتیجه شما می‌توانید از انواع کابل برای برق‌کشی ساختمان خود استفاده کنید، تا زمانی که از عملکرد آن راضی باشید.

انواع کابل برق

شناخت انواع سیم و کابل، برای عموم افراد واجب نیست و شما می‌توانید بدون داشتن این اطلاعات نیز، به زندگی عادی خود ادامه داده و ضرری را حس نکنید اما اتفاق اصلی، بعد از خواندن این متون و دستیابی به این اطلاعات برای شما خواهد افتاد. زمانی که اطلاعات شما درباره کابل‌های برق و سیم‌ها و انواع آن‌ها به حد معمولی برسد، شما می‌توانید انتخاب‌های بسیار بهتر و دقیق‌تری برای منزل، کارگاه یا هر مکانی داشته باشید. شناخت ویژگی‌های مختلف یک کابل برق، به شما امکان استفاده حداکثری از آن را هدیه خواهد داد و دنیایی که با کابل‌ها تجربه می‌کنید، بعد از خواندن درباره آن‌ها، به دنیایی جدیدی برای شما مبدل می‌گردد.

تاریخ انتشار 1401/11/26

LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *