تفاوت روکش کابل pvc و xlpe

تفاوت روکش کابل pvc و xlpe

از آنجا که کابل شبکه مهم‌ترین عضو شبکه است و انتقال داده‌های مهم را انجام می‌دهد، محافظت از آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. کابل شبکه توسط روکش‌های خاصی محافظت می‌شوند تا بتوانند در برابر عوامل محیطی و آسیب‌ها مقاومت بالایی داشته باشند.

روکش‌های پی وی سی و پلی اتیلن پرکاربردترین روکش‌هایی هستند که در ساخت کابل‌ها به کار می‌روند. از این‌رو تصمیم گرفتیم تا تفاوت روکش کابل PVC و XLPE را با هم بررسی کنیم تا بتوانید انتخابی متناسب با نیازتان داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

مقایسه روکش کابل pvc و xlpe

برای اینکه بتوانیم بین روکش‌ها مقایسه‌ای انجام دهیم بهترین راه بررسی تفاوت روکش کابل PVC و XLPE است. جنس کابل پی‌وی‌سی از ترموپلاستیک است که باعث می‌شود بتواند تا حرارت نسبی 70 درجه مقاومت خوبی داشته باشد اما مقاومت دمایی کابل‌های XLPE به 90 درجه نیز می‌رسد.

تفاوت دیگر این روکش‌ها در تحمل دمای اتصال می‌باشد که عایق XLPE در زمان یک ثانیه می‌تواند دمای اتصال تا 250 درجه را تحمل کند اما بالاترین دمایی که عایق PVC می‌تواند در هنگام اتصال تحمل نماید 160 درجه خواهد بود.

اگر بخواهیم مقاومت این روکش‌ها را در مقابل حلال‌ها مورد مقایسه قرار دهیم باید گفت که عایق XLPE مقاومت بیشتری دارد. همچنین این روکش در مقابل کشش و فشار مکانیکی نیز دوام بیشتری نسبت به روکش پی‌وی‌سی از خود نشان می‌دهد. خواص الکتریکی فوق‌العاده کابل xlpe سبب شده تا بتواند ظرفیت حمل جریان و ظرفیت اضافه بار بیشتری نسبت به کابل pvc داشته باشد.

تفاوت روکش کابل pvc و xlpe-کمال صنعت

·········································································

🔔 سیم و کابل خراسان افشارنژاد از قدیمی ترین و برترین برندهای سیم و کابل 🔔

························································

علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد از تفاوت روکش کابل PVC و XLPE می‌توان موارد دیگری را نیز نام برد. طول عمر بالاتر روکش پلی اتیلن و همینطور مقاومت کمتر روکش پی‌وی‌سی در برابر رطوبت هوا از جمله این موارد خواهند بود.

با توجه به اینکه روکش XLPE کارکرد بهتری در دماهای پایین و بالا از خود نشان می‌دهد از قیمت بالاتری نیز بهره می‌برد و قیمت کابل‌های پی‌وی‌سی مناسب‌تر و پایین‌تر می‌باشد.

از لحاظ ظاهری نیز اگر بخواهیم این‌دو را مقایسه کنیم رنگ کابل PVC معمولا سیاه است اما کابل  XLPE در رنگ‌های سفید، سیاه و خاکستری به بازار عرضه می‌شود. از xlpe در کابل‌های فشار متوسط و فشار قوی به عنوان عایق استفاده می‌شود و pvc در کابل‌های فشار ضعیف کاربرد بیشتری دارد.

مزایا و معایب عایق pvc

اگر بخواهیم به مزایای عایق پی‌وی‌سی نگاهی بیندازیم می‌توانیم انعطاف‌پذیری خوب آن را نام ببریم. بنابراین می‌توان انواع افزودنی‌ها و نرم‌کننده‌ها را به آن اضافه کرد که باعث افزایش مصرف آن در صنایع مختلف می‌شود.

 این روکش پایداری خوب و ساختار محکم و همینطور تحمل دمایی 42- تا 70+ درجه سانتی‌گراد دارد که می‌تواند موجب افزایش کاربرد آن شود. از گرانول برای دمای 70 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود و افزودنی‌های دیگر نیز پایداری حرارتی این روکش را افزایش می‌دهند. یکی از ویژگی‌های مهم این روکش قابلیت بازیافت آن است.

·········································································

🔔 اطلاع از آخرین قیمت فلزات در بازار ایران🔔

قیمت لحظه ای آلومینیوم    قیمت لحظه ای مس

························································

از معایب عایق پی‌وی‌سی نیز می‌توان به سوختن آن در برابر آتش اشاره کرد. البته این خودسوزی سبب افزایش شعله و انتشار آتش نمی‌شود بلکه فقط خودش سوخته و خاموش می‌گردد. این روکش از خواص الکتریکی خوبی برخوردار است اما همانگونه که در تفاوت روکش کابل PVC و XLPE نیز گفته شد خواص الکتریکی آن به پای روکش پلی اتیلن نمی‌رسد.

مزایا و معایب xlpe

کابل‌های xlpe خواص و مزایای بسیاری دارند که باعث شده بتوان از آن‌ها در محیط‌های مختلف استفاده نمود. مقاومت دمایی بالای این کابل تا 90 درجه سانتی‌گراد موجب شده کاربرد خاصی در مکان‌ها و دستگاه‌های که دمای بالایی دارند داشته باشد.

تفاوت روکش کابل pvc و xlpe

به دلیل داشتن خاصیت انعطاف‌پذیری و تغییر فرم، می‌توان در مناطقی که نیاز به سیم‌کشی زیاد با انعطاف‌پذیری بالا دارند از آن استفاده نمود. مقاومت بالای کابل xlpe در مقابل مواد شیمیایی و حلال‌ها سبب شده تا در شرایط مختلف بتواند خواص الکتریکی خود را حفظ کند.

مقاومت بالای این کابل در برابر تابش مستقیم نور خورشید، فشارهای مکانیکی، رطوبت و سرما آن را برای استفاده در مکان‌های سر باز تبدیل به گزینه مناسبی کرده است.

عایقی که در xlpe به کار می‌رود از پلی اتیلن کراس لینک تولید می‌شود. امکان استفاده از این کابل در کاربردهای الکتریکی با ولتاژ بالا، محیط‌های مرطوب، زیرآب و مکان‌های شیمیایی به محبوبیت و گستره کاربردهای آن افزوده است.

از معایب کابل xlpe نیز می‌توان مواردی همچون مقاومت حرارتی پایین در برابر ولتاژ بسیار بالا را نام برد که در این حالت اگر بدنه ذوب شده و حالت چسبندگی پیدا کند می‌تواند سبب اتصال کوتاه داخل کابل گردد. به علاوه برای استفاده در دماهای بالای 90 درجه سانتی‌گراد در بلند مدت ساخته نشده است.

با توجه به تفاوت روکش کابل PVC و XLPE  و به صرفه بودن کابل pvc در صورتی که بخواهیم از کابل xlpe برای توزیع و انتقال دیتا در حالت دفن در زمین استفاده کنیم متحمل هزینه‌های بسیار سنگینی خواهیم شد.

با توجه به اینکه هیچ گونه استانداردی برای اتصال الکتریکی و الکترونیکی مانند درجه حفاظت IP در ساخت این کابل تعریف نشده است، تفاوت‌های بسیاری در محصولات شرکت‌های مختلف دیده می‌شود. همچنین کابل xlpe با وجود مقاومت خوبی که در برابر مواد شیمیایی دارد اما باز هم با قرار گرفتن در معرض مواد اسیدی احتمال خورندگی در آن وجود خواهد داشت.

کاربرد عایق pvc

برای تولید و روکش‌ کردن اکثر کابل‌ها از عایق PVC استفاده می‌شود. این کابل‌ها کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره ما دارند و برای لوازم خانگی، سیم‌کشی مدار، تجهیزات برقی و سیم‌کشی‌های خانگی از آن استفاده می‌کنند.


✨✨✨✨✨✨✨✨

💢 سیم و کابل خراسان افشار نژاد 💢

✨✨✨✨✨✨✨✨


به کار بردن این کابل‌ها در مکان‌هایی که احتمال بالا رفتن دما در آن‌ها وجود دارد مانند آشپزخانه نیز بلامانع است. از دیگر کاربردهای این کابل می‌توان به بخش‌های مختلفی از صنعت مانند عملیات معدن، کابل‌کشی منبع تغذیه، زیردریایی‌ها، سیم‌های کشتی و زمین‌های کشاورزی اشاره کرد.

سخن نهایی

در این بخش از سایت به بررسی تفاوت روکش کابل PVC و XLPE و مزایا و معایب هر کدام پرداختیم. در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت این دو عایق در عملکرد آن‌ها است که در این بین روکش XLPE می‌تواند عملکرد بهتری را ارائه کند. همچنین مقاومت بالایی که در برابر خوردگی، سایش و رطوبت از خود نشان می‌دهد باعث شده تا قیمت بیشتری نیز داشته باشد.

از کابل‌های پی‌وی‌سی بیشتر برای موارد معمولی استفاده می‌شود و موارد استفاده رایج‌تری دارد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید هر یک از این کابل‌ها و یا هر گونه سوال با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

منتشر شده در تاریخ 24 دی 1401

LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *