روکش سیم و کابل

روکس سیم و کابل - کمال صنعت

نکته جالبی که در مورد این کابل‌ها موجود است، این است که این کابل‌ها قابل بازیافت است و بعد از پایان مصرف می‌توان آنها را بازیافت کرد تا استفاده‌های بیشتری در صنعت داشته باشند و یک مورد دیگر به ویژگی‌های خود استفاده کند.

این موارد نیز موضوعاتی بود که روکش سیم و کابل را امری ضروری برای استفاده در سیم‌کشی ساختمان کرده و سعی دارد با بیان این موارد، علاوه بر حفظ سلامت شما، بهره‌بری را برای ساختمان و محیط شما آسان سازد.

اصلی‌ترین جزء انتقال برق کابل‌های آن هستند که غالباً از چند رشته سیم و کابل در کنار یکدیگر تشکیل شده‌اند و در صنعت‌های مختلف جزء پرکابرردترین موارد در صنعت‌های گوناگون هستند. با توجه به اینکه ممکن است در معرض خطرهای احتمالی باشند، در برخی مکان‌ها از عایق‌بندی‌های مختلف برای محافظت از سیم‌کشی استفاده شود.

جالب است بدانید که نوع مواد استفاده شده در ساخت عایق‌ها به کاربرد سیم‌ها و مکانی بستگی دارد که سیم‌کشی در این محل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمال صنعت در این مقاله سعی کرده تا توضیحی جامع از روکش سیم‌ و کابل را در اختیار شما قرار دهد و سبب افزایش آگاهی و اطلاع شما نسبت به این موضوع شود.

نقش و چگونگی روکش سیم و کابل

روکش سیم و کابل به گونه‌ای طراحی می‌شود که نقش عایق را برای رشته سیم‌های مورد نظر ایفا کند تا باعث افزایش مقاومت سیم‌کشی در برابر عوامل کششی و فشاری شود و کابل را بصورت کامل بپوشاند؛ علاوه‌بر موارد ذکر شده، نیاز دارد تا ویژگی ارتجاعی شدن را داشته باشد و با دارا بودن قطر مناسب، پوششی در حد استاندارد داشته باشد. پوشش استاندارد بسیار حائز اهمیت است چرا که کمتر یا بیشتر بودن این پوشش ممکن است باعث بروز مشکلاتی در کارکرد این سیم‌کشی شود.


✨✨✨✨✨✨✨✨

💢 سیم و کابل افق البرز 💢

✨✨✨✨✨✨✨✨


روکش سیم و کابل - کمال صنعت

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که با بررسی محیط و چگونگی بهره‎‌وری از سیم‌کشی، عایقی مناسب با آن را برای استفاده انتخاب کنید.

روکش سیم برق

با پیشرفت روز افزون علم، دانشمندان در تلاش هستند تا استفاده ما از سیم و کابل را کمتر و کمتر کرده و تمامی وسایل ممکن را به لوازمی بدون سیم تبدیل کنند. اهمیتی ندارد که علم تا چه حد می‌تواند در این زمینه پیشرفت کرده و ناجی ما شود، ما انسان‌ها در هر صورت نیازمند استفاده از سیم و کابل خواهیم بود. کابل‌ها بخشی جدانشدنی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند و استفاده از آن‌ها برای عموم افراد تبدیل به امری بدیهی و ساده گشته که حتی به صورت خودآگاهانه نیز متوجه آن نخواهیم بود. کابل‌ها و سیم‌های برق یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از سیم در زندگی روزمره ما محسوب می‌شوند و کیفیت آن‌ها می‌تواند تاثیری شگرفت و مستقیم را بر روی کیفیت زندگی ما داشته باشد.

روکش سیم و کابل، یکی از اجزای آن بوده که بر خلاف تصور عموم از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در این مقاله قصد داریم تا برخی از انواع روکش‌هایی که در سیم‌ها استفاده می‌شوند را بررسی کرده و ویژگی‌های مثبت و منفی هرکدام را با یکدیگر مرور نماییم. با مطالعه درباره روکش‌ها و انواع آن‌ها، می‌توان به خواص هر کدام واقف شد و این مسئله در نحوه استفاده ما از کابل، تاثیر به سزایی خواهد داشت. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا پس از بررسی ویژگی‌های مختلف هر نوع روکش سیم و کابل، بهترین نوع آن را برای خود برگزیده و بدین طریق، استفاده‌ای اصولی و صحیح از انواع کابل، داشته باشیم.

روکش سیم و کابل

روکش PVC

یکی از انواع روکش‌های پرطرفدار و پر استفاده در بازار امروز، روکش pvc نام دارد. Pvc نام ماده‌ای است که اسم علمی آن پلی وینیل کلراید بوده و از آن در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. این ماده به دلیل خواص مقاومتی بالای خود به طور گسترده در صنایع کابلی و انواع سیم‌ها استفاده می‌شود. پی‌وی‌سی ماده‌ای است که تا حد زیادی در برابر خوردگی و حرارت مقاوم بوده و می‌تواند از هادی کابل تا حد امکان، محافظت نماید. استفاده از روکش سیم و کابل pvc در سیم‌کشی‌های داخلی خودروهای سواری نیز بسیار مرسوم بوده و مهندسین زیادی از این کابل‌ها برای برقراری ارتباط بهتر میان اجزای یک خودرو، استفاده می‌کنند.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا مردم به سراغ روکش سیم و کابل pvc بروند، عایق بودن این روکش در برابر سرما است. روکش‌های پی‌وی‌سی می‌توانند تا دمای منفی صفر درجه را نیز به راحتی تحمل کرده و از بروز هرگونه مشکل برای کابل‌ها در هوای سرد، جلوگیری کنند. توجه داشته باشید که میزان مقاومت این کابل‌ها تا حدی به هادی استفاده شده در کابل نیز وابسته خواهد بود؛ اگر هادی شما جنس ضعیفی داشته باشد، دیگر اهمیتی ندارد که روکش سیم و کابل شما تا چه اندازه مقاوم خواهد بود.

·········································································

🔔 اطلاع از آخرین قیمت فلزات در بازار ایران🔔

قیمت لحظه ای آلومینیوم    قیمت لحظه ای مس

························································

روکش سیلیکونی

بعید است که نام کابل‌های سیلیکونی را تا به حال نشنیده باشید. این کابل‌ها در میان عموم مردم بسیار محبوب بوده و افراد زیادی از آن‌ها برای انجام انواع سیم‌کشی استفاده می‌کنند. همانطور که از اسم این کابل‌ها پیدا است روکش سیم و کابل سیلیکونی از جنس سیلیکون بوده و مقاومتی نسبی را برای کابل، ایجاد می‌کند. کابل‌های سیلیکونی خود نیز چند نوع مختلف دارند که برخی از آن‌ها یک و برخی دیگر چند لایه هستند. کابل‌های سیلیکونی درست در نقطه مقابل کابل‌های پی‌وی‌سی هستند؛ این کابل‌ها قابلیت تحمل دمای بسیار بالا را داشته و استفاده از آن‌ها در شرایط کاری گرم و داغ، امری ممکن و حتی آسان به شمار می‌آید. اگر محیط کاری شما و محیطی که قصد دارید آن را سیم‌کشی کنید، به صورت متناوب با دمای بالا در ارتباط است، بهترین کار برای شما استفاده از کابل با روکش سیلیکونی خواهد بود.

به این کابل‌ها کابل نسوز نیز گفته می‌شود و وزن آن‌ها به نسبت دیگر انواع کابل، بسیار کم بوده که این مسئله، جابه‌جایی آن‌ها را به امری بسیار ساده و آسان بدل می‌کند. روکش سیم و کابل سیلیکونی، علاوه بر نسوز بودن، خواص دیگری نیز در خود دارد؛ خواصی که استفاده از این کابل را تبدیل به امری جذاب برای همگان می‌کند.

روکش PUR

کابل‌های pur یکی دیگر از انواع کابل‌های مورد استفاده در صنایع مختلف هستند که عموما استفاده از آن‌ها، در صنایع خاصی رواج دارد. از این کابل‌ها در ساخت سیستم‌های رباتیک، تجهیزات مخابراتی و سیم‌کشی‌های تلفن، ساخت بازوهای رباتیک و غیره استفاده‌های زیادی می‌شود. روکش سیم و کابل pur از آن جهت که استفاده‌های خاصی دارد، در رده کابل‌های منحصر به فرد شمرده می‌شود و عموم افرادی که با این کابل‌ها سروکار دارند، ممکن است برای تهیه آن‌ها با مشکلاتی مواجه شوند. اگر شما هم در خرید کابل pur با مشکلاتی مواجه هستید، بهتر است تا در پایان این مقاله به دنبال راه حل خود بگردید.

·········································································

🔔 اطلاع از آخرین قیمت فلزات در بازار ایران🔔

قیمت لحظه ای آلومینیوم    قیمت لحظه ای مس

························································

روکش PTFE

این کابل‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که باعث می‌شود تا بخشی از مشتریان، به جای استفاده از دیگر کابل‌ها به سراغ این نوع آمده و کابل‌های ptfe را برای خود انتخاب نمایند. این کابل‌ها که به کابل تفلون نیز معروف هستند، بیشتر برای کاربری‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که روکش سیم و کابل شما از جنس تفلون باشد، می‌توانید از آن‌ها در محیط‌هایی که تغییر دمایی زیادی در آن‌ها رخ می‌دهد استفاده کرده و از کیفیت آن‌ها در این مواقع، لذت ببرید.

بیشتر سیم‌پیچی‌های داخل موتور و سیم‌کشی‌هایی که در بخش‌های مختلف یک دستگاه صنعتی انجام می‌گیرند، از این کابل استفاده کرده و با استفاده از روکش تفلون، برای سیم خود لایه محافظتی ایجاد می‌کنند. مواد به کار رفته در روکش تفلونی، باعث می‌شود تا از ترک خوردگی سیم تا حد ممکن جلوگیری شده و سیم شما در نهایت، سیمی یک دست و سالم باشد.

انواع روکش سیم و کابل

روکش LSZH

به این کابل‌ها در اغلب موارد، کابل‌های بدون هالوژن نیز گفته می‌شود. موادی که در ساخت این کابل از آن‌ها استفاده شده، فاقد هرگونه عنصر هالوژنی هستند. این مسئله سبب می‌شود تا در صورت بروز هرگونه اشتعال، دودی از این سیم‌ها مشاهده نشود. دودهایی که عموما هنگام آتش گرفتن روکش سیم و کابل‌های مختلف مشاهده می‌شود، سمی و خطرساز بوده و استشمام آن‌ها می‌تواند صدماتی را برای بدن ما به همراه داشته باشد؛ در نتیجه استفاده نکردن از هالوژن در ساختار یک کابل، امری ایمنی و مهم برای سلامتی ما محسوب می‌شود.

شما می‌توانید از این کابل‌ها در محیط‌هایی که تهویه کافی ندارند استفاده کنید تا بدین شکل در صورت بروز هرگونه حادثه آتش سوزی، از گاز گرفتگی جلوگیری کرده و با این روش، امنیت کارکنان یک مجموعه را حفظ نمایید. از این کابل‌ها در اتاق‌های سرپوشیده، اتاقک‌های هواپیما، تونل‌ها و غیره استفاده زیادی می‌شود. سبک بودن این کابل‌ها نیز یکی دیگر از نکات مثبت آن‌ها است.

·········································································

🔔 سیم و کابل خراسان افشارنژاد از قدیمی ترین و برترین برندهای سیم و کابل 🔔

························································

مواد اولیه استفاده شده در انواع روکش سیم و کابل

از مواردی که در ساخت و تولید روکش‌های متنوع برای استفاده در محل‌های مختلف انجام می‌شود،‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موادی برای عایق کردن و ایجاد روکش PE
  • مواد عایق و روکش PE کراس لینک
  • مواد عایق و روکش PVC برای کابل‌های برق
  • مواد عایق و ضدحرارت، بدون هالوژن

انواع روکش مجزا و روکش سیم و کابل

برخی کابل‌ها همراه با سیم برق تولید می‌شود که کاربرد بسیاری دارد، از این رو می‌توانید کابل‌های مناسب و موردنظر را تهیه کنید و از آن بهره ببرید. برخی از مهم‌ترین روکش‌های سیم برق عبارتند از:

  • روکش‌های ضدحرارت و برودت
  • روکش شیرینگ حرارتی
  • روکش ضدسایش یا جوراب کابل
  • نوار فومروکش نسوز سیلیکونی

نکته قابل توجه این است که هرکدام از این روکش‌ها با توجه به مواد اولیه استفاده شده در تولید آنها و محیط‌های مختلفی که در آن کاربرد دارد، متفاوت است و باید باتوجه به این نکات برای تهیه روکش مدنظر اقدام کنید.

روکش سیم و کابل - کمال صنعت

دلایلی که مهندسین برق را ملزوم به آشنایی با روکش سیم و کابل می‌کند

نکته مهمی که این موضوع را اثبات کرده این است که توجه به این موضوع که کابل‌های برق در صنایع مختلف استفاده می‌شود و اینکه نوع روکش استفاده شده برای هر محل، بستگی به خطرهای احتمالی آن فضا دارد، مهندسین برق باید از این موضوع آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند بهترین نوع روکش را برای محیط‌های مختلف پیشنهاد دهند تا توزیع و برق‌رسانی در هر محیط به‌صورت مداوم جریان داشته باشد.

مزایای عایق و روکش سیم و کابل PVC

این بخش را مختص به بررسی مزایای روکش پرداختیم تا موارد مختلفی را نسبت به این موضوع بررسی کنیم. قیمت مناسبی که این روکش‌ها به خود اختصاص داده باعث شده تا به‌راحتی از آن در مساحت‌های مختلف استفاده کنید و حتی با آن پروژه‌های سنگین را پوشش دهید و نگران مبلغ صرف شده برای این موضوع نباشید. استقامت عایقی مطلوب این روکش‌ها باعث شده تا با محافظت از جریان‌های عبوری، هرگز اجازه اتصال سیم‌کشی یا برق گرفتگی نخواهد شد و از این جهت به شما اطمینان می‌دهد که از این نوع آسیب‌ها در امان باشید. یکی دیگر از دلایلی که این روکش‌ها را در ارجعیت قرار داده این است که فرآیند تولید آسانی دارد و تولید این روکش‌ها پروسه راحت‌تری را برای کارخانجات ایجاد می‌کند. در مکان‌هایی که مسیر کابل هموار نیست و ممکن است میاز به پیچیده شدن داشته باشد، نیاز است که کابل از انعطاف‌پذیری مناسبی بهره ببرد.

این موضوع برای این نوع روکش سیم و کابل قابل رویت است و با پایداری و حفظ جریان برق، در پیچ و خم‌های موجود در محل باعث اتصال و آتش سوزی نشود. نکته جالبی که در مورد این کابل‌ها موجود است، این است که این کابل‌ها قابل بازیافت است و بعد از پایان مصرف می‌توان آنها را بازیافت کرد تا استفاده‌های بیشتری در صنعت داشته باشند و یک مورد دیگر به ویژگی‌های خود استفاده کند. این موارد نیز موضوعاتی بود که روکش سیم و کابل را امری ضروری برای استفاده در سیم‌کشی ساختمان کرده و سعی دارد با بیان این موارد، علاوه بر حفظ سلامت شما، بهره‌بری را برای ساختمان و محیط شما آسان سازد.


✨✨✨✨✨✨✨✨

کمال صنعت با بروزترین اطلاعات و بهترین کیفیت قصد دارد با قدم برداشتن در جلب رضایت مشتری، پیشرفتی بزرگ در این صنعت داشته باشد.

✨✨✨✨✨✨✨✨


سخن نهایی

بعد از پشت سر گذاشتن مرحله انتخاب، که با تحقیقات فراوان و بررسی‌های مداوم انجام می‌گیرد، اکنون مرحله نهایی، یعنی خرید فرا می‌رسد؛ مرحله‌ای که در آن باید بهترین فروشگاه را برای خرید محصول خود پیدا کرده و از طریق آن، برای داشتن کابلی سالم، اقدام نماییم.

کمال صنعت یکی از بهترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش لوازم جانبی و قطعات مختلف محسوب می‌شود. شما می‌توانید انواع کابل یا انواع روکش سیم و کابل را از طریق این سایت خریداری کرده و سپس با استفاده از آن، یک سیستم الکتریکی سالم و با کیفیت را برای خود راه‌اندازی نمایید. شما می‌توانید بعد از بررسی قیمت‌های مختلف در سایت‌های متنوع، بهترین کابل را با ارزان‌ترین قیمت برای خود انتخاب کرده و خریدی با کیفیت و در عین حال، مقرون به صرفه داشته باشید.

بروز رسانی در تاریخ 21 اسفند 1401

LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *