علت استفاده از مس در سیم برق

علت استفاده از مس در سیم برق

سیم‌های برق یکی از ملزومات اصلی در سیستم‌های برق‌رسانی  محسوب می‌شوند و استفاده از سیم برق مناسب و با کیفیت از آن جهت مهم است که باعث افزایش طول عمر سیم کشی ساختمان‌ها می‌شود، ایمنی بیشتری دارد و هم در دوام و کارکرد صحیح اساسی لوازم برقی بسیار تاثیرگذار است.

علت استفاده از مس در سیم برق این است که مس خاصیت رسانایی بالایی دارد و به این ترتیب مهم‌ترین خصیصه‌ی مورد نیاز سیم حامل جریان را به‌خوبی داراست. قابل توجه است که الکترون‌های آزادی در فلزها وجود دارد و همین الکترون‌های آزاد عامل انتقال جریان هستند. فلز مس دارای الکترون آزاد است و همین امر باعث می‌شود که آن‌ها رسانه خوبی برای انتقال گرما و برق باشند.

فلزهای دیگر به خوبی فلز مس رسانای جریان برق نیستند. مس همچنین در مقابل حرارت پایداری خوبی دارد، در کشور ما کارخانه‌های زیادی به تولید و استخراج مس می‌پردازند و به‌همین علت از دهه‌ها قبل استفاده از این فلز برای این منظور کاملا رایج بوده است. مس کاربردهای زیادی دارد، که یکی از آن‌ها استفاده سیم و کابل است.

مس یک عنصر شیمیایی شناخته شده با نماد اتمی CU و شماره اتمی ۲۹ است. در روزهای مدرن، این فلز مایل به قرمز در مناطق مختلف در ساخت و ساز به عنوان یک ماده ساختمانی، در لوله کشی و از همه مهم تر در صنعت برق استفاده می‌شود.

·········································································

🔔 سیم و کابل خراسان افشارنژاد از قدیمی ترین و برترین برندهای سیم و کابل 🔔

························································

علت استفاده از مس در سیم برق - کمال صنعت

علت‌های اصلی استفاده از فلز مس در سیم برق

ویژگی عمده‌ی مورد نیاز برای ساخت سیم برق، خاصیت رسانایی قوی است و با اینکه اکثر فلزات رساناهای خوبی هستند، اما مس جزو رساناترین فلزات است، این ویژگی در کنار چند ویژگی دیگر این فلز ارزشمند را مناسب این کار کرده است.

از نقره، طلا و آلومینیوم هم از نظر ویژگی‌های مورد نیاز می‌توان در ساخت سیم‌های برق استفاده کرد، ولی طلا و نقره که قیمت بسیار بالایی دارند و آلومینیوم هم به خوبی مس رسانای برق نیست. علاوه بر این باید از فلزاتی برای سیم برق استفاده کرد که انعطاف پذیر باشند و قابلیت شکل‌پذیری داشته باشند تا بتوان در هر جایی از آنها استفاده کرد.

·········································································

🔔 اطلاع از آخرین قیمت فلزات در بازار ایران🔔

قیمت لحظه ای آلومینیوم    قیمت لحظه ای مس

························································

برخورداری از رسانایی بسیار بالا

اولین ویژگی مورد نیاز برای ساخت سیم برق که چند مرتبه‌ای هم به آن اشاره کردیم، خاصیت رسانایی است که مس به‌خوبی از این ویژگی برخوردار است. خواص این فلز باعث می‌شود تا جریان الکتریکی بیشتری را به ازای هر قطر سیم مسی حمل کند.

در دسترس بودن فلز مس

فلز مس روی زمین به صورت گسترده یافت می‌شود که به عنوان یک ماده اولیه، نسبت به خیلی از فلزهای قابل استفاده، بیشتر در دسترس است، این ماده از معادن استخراج می‌شود و به صورت آلیاژ یا مس خام استفاده می‌شود. همین موضوع باعث قیمت نسبتا مناسب این فلز نیز شده است.

انعطاف پذیری بالا

فلز مس دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی است و به همین خاطر است که به راحتی خم می‌شود، به این خاطر هنگام استفاده در پروژه‌هایی که زاویه‌دار و گوشه‌دار هستند، می توان آن‌ها را به راحتی خم کرد و دچاره پارگی شکستگی و ساییدگی نمی‌شود.

✨✨✨✨✨✨✨✨

💢 شرکت برق و صنعت کمال 💢

✨✨✨✨✨✨✨✨

قابلیت پانچ

فلز مس پس از آنیل شدن به راحتی مورد پانچ قرار می‌گیرد؛ به معنای تاباندن رشته‌های مس است که توسط دستگاه پانچر اجرا می‌شود.

مقاومت بالا در مقابل دمای زیاد

مس توان تحمل دمای بسیار بالا بدون از دست دادن خواص فیزیکی و شیمیایی خود را دارد، به‌طوری‌که از این فلز حتی در ساخت ظروف پخت و پز نیز استفاده می‌شود. سیم‌های مسی حتی زمانی که دمای شبکه به‌خاطر ولتاژ و جریان بسیار بالا، خیلی بالا هست نیز مناسب هستند.

حفظ خاصیت مس

از آنجایی که خاصیت انعطاف پذیری مس بالا است و دچار اثراتی چون زنگ زدگی و … نمی‌شود و که نسبت به سایر فلزها در تمامی شرایط و دراز مدت خاصیت از بین نمی‌رود. در بسیاری از موارد فلز آهن و صورت در سال‌های دراز خاصیت خود را از دست می‌دهند و باید تعویض شوند در صورتی که مس خاصیت خود را حفظ کرده و نیاز به سرویس ندارد و کاملاً پایدار به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

علت‌های اصلی استفاده از فلز مس در سیم برق

فواید استفاده از مس

استفاده از مس، علاوه بر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مناسب، فواید دیگری نیز دارد که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

سرعت بخشیدن به طراحی و تولید

فلز مس دارای ساختاری قدرتمند و منظم است بعد از انجام عملیات لازم برای شکل گیری آن به صورت رشته‌های نازک استحکام خود را از دست نمی‌دهند و کیفیت خود را حفظ می‌کنند، در نتیجه به طراحی و تولید سیم و کابل سرعت می‌بخشند اما به راحتی روی غلاف هایی قرار می‌گیرد و جمع شده و خاصیت شل شدگی نخواهد داشت.

سازگاری با سایر تجهیزات

در جهان اولین اولویت استفاده از فلزات نسبت به عناصر دیگر مس است، زیرا با اکثر سازه‌ها و وسایل ساختمانی سازگار است و به راحتی در دسترس همه قرار دارد.

✨✨✨✨✨✨✨✨

💢 سیم و کابل متال 💢

✨✨✨✨✨✨✨✨

مقاومت بالا مقابل خوردگی

وقتی که فلزها در تماس با الکتریسیته قرار بگیرند و در الکترولیت غوطه ور شوند، خورده می‌شوند، ولی مس از این قاعده مستثنی است و مقاومت بالایی در مقابل خوردگی دارد و به راحتی ذوب نمی‌شود. گرچه این فلز نیز در مجاورت با اکسیژن خورده می‌شود و به رنگ مایل به سبز تغییر می‌کند و کمی نیز خواص فیزیکی خود را از دست داده و شکننده می‌شود؛ اما این تغییرات خیلی کند اتفاق می‌افتند و مشکل زیادی ایجاد نمی‌کنند.

قابلیت بازیافتی

تا به حالا بیشتر از ذخایر مس به بهره برداری رسیده و استخراج شده ولی جای شکر آن باقی است که مس عنصری قابل بازیافت و استفاده مجدد است به همین سبب مثل یکی از عنصرهای دوست‌دار محیط زیست به حساب می‌آید.

آیا سیم مسی با گذشت زمان تخریب می‌شود؟

به طور طبیعی مس نیز با گذشت زمان دچار خوردگی می‌شود؛ اما در صورت داشتن روکش مناسب و کابل کشی صحیح، این مشکل به‌کندی اتفاق می‌افتد و سیم‌های مسی تا سال‌های سال قادر به انتقال الکتریسیته بدون مشکل خواهند بود.

سخن نهایی

گرچه سیم‌های آلومینیومی نیز به‌خصوص طی چند سال اخیر تا حدودی رایج شده‌اند؛ اما سیم‌های مسی بالاترین کیفیت را در میان سیم‌ها دارا هستند. علت استفاده از مس در سیم برق رسانای الکتریکی خوب و بالای آن است البته این تنها ویژگی منحصر بفرد مس نیست بلکه مس قابلیت شکل پذیری بالایی دارد و هم در برابر حرارت بسیار مقاوم است. وجود این ویژگی‌ها در کنار قیمت مناسب و فراوانی نسبی این فلز، آن را برای ساخت سیم‌های برق به مناسب‌ترین گزینه تبدیل کرده است.

منتشر شده در تاریخ 24 دی 1401

LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *