مواد اولیه سیم و کابل برق

مواد اولیه سیم و کابل برق - کمال صنعت

همانطور که می‌دانید جهت تامین برق و انرژی مورد نیاز نقاط مختلف از سیم و کابل استفاده می‌شود. به طور معمول سیم‌های برق متشکل از دو بخش به نام هادی و روکش عایق هستند. در صورتی که چندین سیم برق عایق شده درون یک پوشش عایق مشترک قرار می‌گیرد که در مجموع یک کابل برق را تشکیل می‌دهند.

فلز‌های هادی به کار رفته در ساختار آن‌ها، جریان برق را به مکان‌های مورد انتظار حمل می‌کنند. برای اینکه جریان به نقاط دیگر نشت نکند، عایق مناسبی را مورد استفاده قرار می‌دهند. در ساختار سیم برق فلزهای مخصوص تحت عنوان هادی به کار گرفته می‌شود که می‌توان گفت برای این کار از مس و آلومینیوم استفاده می‌کنند و برای عایق کردن آن‌ها از روکش پی وی سی استفاده خواهد شد. بنابراین کیفیت مواد اولیه برای ساخت سیم برق خیلی با اهمیت است.

مواد اولیه سیم و کابل برق

همانطور که می‌دانید، سیم‌ برق از دو بخش هادی و پوشش عایق تشکیل شده است. برای انتقال و عبور جریان برق بخش هادی را به کار می‌برند، بنابراین این بخش از فلز ساخته می‌شود. از پلیمر پی وی سی جهت جلوگیری از نشتی و انتقال جریان برق به قسمت‌های دیگر تحت عنوان بخش عایق به کار می‌رود. هر کدام از آن‌ها را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.


مواد اولیه سیم و کابل برق - کمال صنعت


✨✨✨✨✨✨✨✨

💢 سیم و کابل افق البرز 💢

✨✨✨✨✨✨✨✨


فلز هادی مس

 بیشتر مواقع برای ساخت سیم و کابل از فلز مس به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود. فلز مس به کار رفته در ساخت سیم برق بیشتر با درجه خلوص ۹۹ درصد است. علت بالا بودن درصد خلوص فلز مس، برای جلوگیری از فعالیت شیمیایی ناخالصی‌ها می‌باشد. این فلز در مقابل اثرات جوی مختلف و تغییرات آب و هوایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

بنابراین به عنوان یک فلز انعطاف‌پذیر و مقاوم شناخته شده است. مس را می‌توان به شکل‌های گوناگون و دلخواه خود درآورد که این کار به خاطر ویژگی شکل پذیری این فلز قابل انجام است. معمولا مس وزنی معادل 8.9 گرم بر سانتی‌متر مکعب را شامل می‌شود. با وجود ویژگی‌های گفته شده برای مس، در ساخت سیم و کابل برق به عنوان یک هادی مناسب به کار گرفته می‌شود.

فلز هادی آلومینیوم

در ساخت سیم برق علاوه بر فلز مس، فلز دیگری به نام آلومینیوم تحت عنوان هادی  به کار می‌رود. آلومینیوم وزنی معادل یک سوم مس دارد و در واقع سبک‌تر از مس است. با این وجود قیمت آن نیز به نسبت کمتر خواهد بود. البته باید در نظر داشت که مس در مقایسه با آلومینیوم از مزایای بیشتری برخوردار است.

آلومینیوم در صورتی که در برابر رطوبت قرار گیرد، اکسید خواهد شد و چون اکسید آلومینیوم عایق به حساب می‌آید، رسانای برق نمی‌باشد. با این وجود هدایت جریان برق به درستی انجام نمی‌شود. به طور کلی این فلز مقاومت مناسبی در مقابل تغییرات آب و هوایی و رطوبت ندارد. آلومینیوم به طور معمول دارای وزن مخصوص معادل 2.7 گرم بر سانتی‌متر مکعب است و انعطاف‌پذیری آن نسبت به مس خیلی کمتر است. از فلز آلومینیوم به خاطر دو ویژگی سبک بودن و قیمت کمتر آن در خطوط هوایی به کار گرفته می‌شود.


مواد اولیه سیم و کابل برق - کمال صنعت


فلز هادی آلومینیوم با جدار مسی

با توجه به آنچه گفته شد، دو فلز آلومینیوم و مس در ساختار سیم برق تحت عنوان هادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر یک مزیت‌های خاص خود را دارند. مس یک فلز منعطف است به این معنا که شکل‌پذیری آن راحت است و مقاومت زیادی در برابر تغییرات آب و هوایی دارد. آلومینیوم نیز به نسب مس سبک‌تر و با قیمت کمتری تولید و عرضه می‌شود. در چند سال اخیر برای جلوگیری از اکسید شدن آلومینیوم در برابر رطوبت، این فلز را با یک لایه نازک از جنس مس پوشش می‌دهند. به طوری که تاثیر قابل توجهی در قیمت و وزن آن ایجاد نکند. این گونه سیم‌ها، سیم آلومینیومی با جدار مسی گفته می‌شود.

مواد اولیه روکش عایق سیم برق

روکش سیم و کابل برق از جنس pvc است که در واقع موجب جلوگیری از ایجاد نشتی جریان الکتریکی در سیم برق می‌شود‌. پی وی سی دانه‌های ریزی هستند که در بسته‌های ۲۵ کیلو گرمی وارد بازار می‌شوند. به صورت میانگین، وزن هر دانه گرانول pvc، 1.5 گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

·········································································

🔔 اطلاع از آخرین قیمت فلزات در بازار ایران🔔

قیمت لحظه ای آلومینیوم    قیمت لحظه ای مس

························································

مزایای استفاده از pvc به عنوان روکش سیم برق

در گذشته عایق‌های روغنی را برای پوشش سیم و کابل به کار می‌گرفتند ولی در حال حاضر از پی وی سی که یک عایق الکتریکی محسوب می‌شود استفاده می‌کنند که به عنوان یک گزینه بهتر برای سیم و کابل، جایگزین عایق‌های روغنی عایق شده است. علت آن پایین بودن قیمت آن و مقاومت بالای روکش پی وی سی است. مناسب بودن پی وی سی برای ساخت سیم و کابل برق، به دلیل ویژگی منحصر بفرد آن یعنی قابلیت انعطاف زیاد آن است.

·········································································

🔔 سیم و کابل خراسان افشارنژاد از قدیمی ترین و برترین برندهای سیم و کابل 🔔

························································

مواد اولیه سیم و کابل برق - کمال صنعت


مزایای استفاده مس و آلومینیوم به عنوان هادی سیم برق

همانطور که گفته شد، دو فلز مناسب برای ساخت سیم برق، مس و آلومینیوم است. در واقع بهترین رسانای الکتریکی فلز نقره است و چون نقره قیمت بالایی دارد، مس که بیشترین رسانایی را بعد از نقره دارد، به کار می‌رود. علت استفاده از این فلز به عنوان رسانا، ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیاد و مخصوص آن است.

از جمله این ویژگی‌هایی که موجب مناسب بودن استفاده از آن در ساختار سیم برق شده، قابلیت انعطاف، مقاومت در برابر رطوبت و اثرات جوی و همچنین شکل‌پذیری است. آلومینیوم هم به عنوان رسانای الکتریکی از مس سبک‌تر و قیمت کمتری دارد، در حالی که انعطاف‌پذیری کمتر نسبت به مس دارد و در مقابل رطوبت اکسید خواهد شد. برای جلوگیری از اکسید شدن آلومینیوم، سیم‌های آلومینیومی با جدار مسی طراحی و تولید می‌کنند.


✨✨✨✨✨✨✨✨

💢 سیم و کابل فروزان یزد 💢

✨✨✨✨✨✨✨✨


سخن پایانی

 سیم از دو بخش هادی و عایق تشکیل شده که برای ساخت سیم برق، از هادی مس و آلومینیوم و برای روکش از pvc استفاده می‌شود، البته به مواد دیگری نیاز است. به دلیل مناسب بودن قیمت، وزن کم و مقاومت بالا در برابر رطوبت، از سیم آلومینیومی با جدار مس انتخاب مناسبی برای هدایت جریان الکتریکی محسوب می‌شود. برند کمال صنعت یکی از مراکز معتبر است که انواع با کیفیت سیم و کابل با مواد اولیه مرغوب و مناسب را وارد بازار می‌کند.

منتشر شده در تاریخ 21 آبان 1401

LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *