کابلشو بی متال

کابلشو بی متال

یکی از مهم‌ترین مواردی که در انتقال جریان برق باید مورد توجه قرار گیرد، کیفیت مناسب اتصالات است. در گذشته سیم‌های برق را به هم پیچیده و توسط چسب برق به هم متصل می‌کردند. کابلشو یکی از تجهیزات مهم و کاربردی است که به صورت ایمن این اتصالات را برقرار می‌کند. کابلشو انواع مختلفی دارد و یکی از پرکاربردترین آن‌ها کابلشو بی متال است.

در واقع از کابلشو برای ارتباط دادن هادی به محل اتصال استفاده می‌شود که این محل اتصال ممکن است شینه مسی، کلید اتوماتیک، کلید فیوز و غیره باشد. کابلشو بی متال قطعه‌ای لوله‌ای است که سر لخت کابل داخل آن قرار گرفته و قسمت انتهای این کابلشو پرس شده است. این نوع کابلشو برای اتصال هادی مسی یا آلومینیومی به شینه‌های مسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت کابلشو مدل بی متال از تکنولوژی پیوند شیمیایی الکتریکی استفاده می‌شود که برای اتصال سطح تماس کابلشو با ساقه کاربرد دارد. این روش اتصال از خوردگی و خرابی کابلشو جلوگیری می‌کند.

مشخصات کابلشو بی متال

مشخصات کابلشو بی متال

مقاومت الکتریکی يکی از مواردی است که در برقراری هر گونه اتصال الکتریکی باید مورد توجه قرار گیرد. مقاومت الکتریکی در اتصالات نامناسب و غیر اصولی بیشتر بوده و باعث گرم شدن بیش از حد هادی و اختلال در اتصال و خروجی الکتریکی می‌شود. استفاده از کابلشو بی متال یکی از راه‌های کاهش این مقاومت الکتریکی بالا است. به طور کلی این نوع کابلشو در دو مدل DTL1 و DTL2  تولید می‌شود که تفاوت اصلی آن‌ها در میزان مس استفاده شده است. به طوری که نوع اول دارای بدنه آلومینیومی بوده و سر کابلشو آن ترکیبی از مس و آلومینیوم است که دارای سطح مقطع نیم دایره می‌باشد. سر کابلشو در مدل DTL2  گرد می‌باشد و بدنه آن آلومینیومی با سر مسی می‌باشد. سر سیم‌های بی متال در سایزهای مختلف شامل۱۶، ۲۵، ۳۵ و غیره متناسب با سایز انواع سیم و کابل‌ها تولید می‌شود.

·········································································

🔔 برق کمال صنعت عرضه کننده انواع سیم و کابل از برترین برندهای بازار 🔔

سیم و کابل خراسان

························································

اهمیت استفاده از کابلشو بی متال

اهمیت استفاده از کابلشو بی متال چیست؟

جنس کابلشو باید متناسب با نوع کابل و نوع اتصال باشد اما کابلشو بی متال به دلیل مقاومت بالایی که دارد می‌تواند جهت اتصال هادی‌های ناهمنام هم استفاده شود. جنس این کابلشو از یک آلیاژ ترکیبی حاوی مس و آلومینیوم می‌باشد. دلیل اینکه در اتصالات غیر همنام فقط از کابلشو مسی و یا آلومینیومی به تنهایی استفاده نمی‌شود این است که اتصال دو فلز ناهمنام به مرور باعث اکسید شدن آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از خوردگی و اکسیداسیون از کابلشو مدل بی متال استفاده می‌شود که باعث افزایش طول عمر فلزات در اتصالات غیر همنام می‌شود.

·········································································

🔔 اطلاع از آخرین قیمت فلزات در بازار ایران🔔

قیمت لحظه ای آلومینیوم    قیمت لحظه ای مس

························································

این نوع کابلشو با ایجاد شرایط یکسان و کاملا ایمن در اطراف هادی، انتقال جریان در محل اتصال را میسر می‌کند. علاوه بر خود کابلشو بی متال، رعایت چند نکته اساسی از خوردگی بی متال جلوگیری می‌کند. این موارد شامل:

  • استفاده از پیچ مرغوب و با کیفیت که مانع از ایجاد خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود.
  • استفاده از گریس نسوز و اکسید زدایی هنگام نصب کابلشو
  • آچار کشی مناسب هنگام نصب
  • استفاده از گریس به منظور ایجاد یک لایه حرارتی که مانع ورود هوا و رطوبت می‌شود.

انتخاب کابلشو برای هر کاربردی باید به درستی صورت گیرد. اگر چه کابلشو بی متال را می‌توان برای ولتاژهای کاری مختلف استفاده کرد اما بهتر است برای اتصالاتی با جریان زیاد از کابلشوهای فشار قوی و برای اتصالات با جریان کم، از کابلشو فشار ضعیف استفاده شود.

کابلشو بی متال

جمع بندی

در این مقاله در مورد کابلشو بی متال و اهمیت استفاده از آن صحبت شد چرا که در گذشته برقکارها برای اتصال دو هادی به یکدیگر قسمت هادی را به یکدیگر پیچیده و با چسب برق به هم متصل می‌کردند که این روش با خطرات زیادی از جمله آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی همراه بود‌. به منظور جلوگیری از این خطرات، وسیله‌ای به نام کابلشو اختراع شد که نوع بی متال آن که ترکیبی از دو فلز مس و آلومینیوم است. این نوع کابلشو مقاومت بالایی داشته و امکان اتصال به اتصالات همنام و غیر همنام را دارد.

تاریخ انتشار : 27 شهریور 1402

LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *